You are here : Version anglaise > Events

Science Festival 28th edition

A look back at the 28th edition of the Science Festival, from Saturday 5 to Sunday 13 October 2019

Adeline Bernard

L’échographie médicale : son passé, aujourd’hui et dans le futur ...
Cet atelier d’une vingtaine de minutes accessible à tout public retracera l’histoire de l’échographie médicale, illustrera comment elle fonctionne aujourd’hui et donnera des pistes de son évolution future.

Didier Vray

Quelle est la forme du son ? (De Joseph Fourier aux technologies numériques d’aujourd’hui)
Plusieurs expériences interactives vont permettre de découvrir les applications de l’analyse de Fourier développée il y a plus de 2 siècles. Nous montrerons que Fourier est omniprésent au cœur des technologies numériques actuelles liées au signal, à l’image et aux télécommunications.

CRNL – Centre de Recherche en Neurosciences de Lyon et LGCB – Laboratoire Génie Civil et Bâtiment
Nicolas Grimault et Mathieu Lavandier

Perception auditive : de l’oreille au cerveau
Il s’agira d’expliquer à un jeune public (primaire) le fonctionnement du sysème auditif et faire comprendre « qu’on entend pas qu’avec nos oreilles » mais aussi et surtout « avec notre cerveau »

LTDS – Laboratoire de Tribologie et Dynamique des Systèmes
Alain le Bot

Les petits bruits du quotidien !
Cet atelier propose des démonstrations de bruit de frottement, d'impact, grincement, crissement, craquement, dans les objets usuels ou les instruments de musique. Des dispositifs permettront de reproduire les sons et d'en comprendre l'origine

LVA – Laboratoire Vibrations Acoustique
Etienne Parizet

Mise en évidence de modes vibratoires (plaques vibrantes avec sable) et acoustiques (tube rempli de petites particules) - atelier adapté à un public en situation de handicap
La réponse des systèmes mécaniques à une excitation sonore ou vibratoire est particulièrement forte à certaines fréquences, qu'on appelle fréquences propres du systèmes. Chaque fréquence propre est associée à un mode propre, qui désigne l'allure selon lequel le système se déforme à cette fréquence.
Ces modes et fréquences propres dépendent du système mécanique (pour une plaque par exemple, de sa forme, de son épaisseur, des caractéristiques du matériau). Leur connaissance est essentielle pour la mise au point acoustique d'un produit.
Cet atelier propose la recherche expérimentale de modes propres et fréquences propres dans deux cas : une plaque qui vibre et un tube sur lequel est fixé un haut-parleur.

BACK TO THE WORKSHOPS PRESENTED DURING THE 2019 EDITION BY THE LABORATORIES AFFILIATED TO THE JEAN MONNET UNIVERSITY - SAINT ETENNE

ENES Laboratory :
Animal communication

For more informations
clic here

Back to the 2018 edition

teaser

Download here the report on the coordination of the Lyon and Rhône Metropolitan Area

The following workshops will be offered by LabEx affiliated laboratories in 2018

CREATIS – Centre de Recherche en Acquisition et traitement de l’Image pour la SantéBarbara NICOLAS

A visit inside human body: ultrasound takes you on a journey !
Public : General public, Students from 4th to 12th grade, post-baccalaureate.
Workshop duration: adaptable between half an hour and an hour
Description : The CREATIS laboratory offers you the opportunity to discover the basic principles of ultrasound, to experiment it in vivo and to present you new imaging techniques developed by the researchers.

Didier VRAY
250 years after his birth, Joseph Fourier remains at the heart of digital technologies
Public : General public, schoolchildren
Workshop duration : half an hour
Description :Several interactive experiments will allow to discover the applications of Fourier analysis developed more than 2 centuries ago. We will show that Fourier is omnipresent at the heart of current digital technologies related to signal, image and telecommunications.

LTDS – Laboratoire de Tribologie et Dynamique des Systèmes
Alain LE BOT
The little noises of daily life!
This workshop proposes demonstrations of friction noise, impact noise, squealing, screeching, cracking, in everyday objects or musical instruments. Devices will make it possible to reproduce sounds and understand their origin.

CRNL – Centre de Recherche en Neurosciences de Lyon
Nicolas GRIMAULT and Mathieu Lavandier (LGCB-ENTPE)
Auditory perception: from ear to brain
It will be about explaining to a young audience how the hearing system works and making them understand "that we hear not only with our ears" but also and especially "with our brain".

LVA – Laboratoire Vibrations Acoustique
Etienne PARIZET
Highlighting of vibration modes (vibrating plates with sand) and acoustic modes (tube filled with small particles)
The response of mechanical systems to sound or vibration excitation is particularly strong at certain frequencies, known as the system's natural frequencies. Each natural frequency is associated with a natural mode, which refers to the rate at which the system deforms at that frequency.
These modes and natural frequencies depend on the mechanical system (for a plate for example, its shape, thickness, material characteristics). Their knowledge is essential for the acoustic development of a product.
This workshop proposes the experimental research of eigenmodes and eigenfrequencies in two cases: a plate that vibrates and a tube on which a loudspeaker is fixed.